måndag 10 januari 2011

Vad är det för fel på mitt knä?

Nä, jag springer inte i dag heller, av flera anledningar. En av anledningar är vädret. De senaste dagarnas temperaturhoppande runt nollpunkten, spetsat med lite nysnö (som nog smälte innan det landade, men det var snö) har gjort underlaget till en knagglig skridskobana som jag inte riskerar vare sig ben eller löpteknik på. Det var utmanande nog att promenera till skolan med J i dag (vi vågade faktiskt inte cykla) och att springa på det tror jag gör mer skada än nytta i enlighet med Annelis inlägg. Den andra anledningen är mindre rolig. Jag har ont i ett knä. Nej, jag tror inte det är löparknä, jag har googlat och läst och funderat och känt efter och gjort rehabövningar och rehabstretchar och jag tror faktiskt inte det. Fast vem vet, jag kanske bara inte vill att det ska vara det och intalar mig själv det och betonar de tecken som pekar på annat och bortser från de som kanske pekar på det. Nej, jag har inte väldigt ont. Men det känns och det är stelt och det irriterar.

Det är det andra knät den här gången, höger knä. Jag var ju stel och det smärtade i vänster knä, bakre yttre senan, men det är helt borta, känner ingenting. De två v:na, vila och voltaren gel, löste det effektivt. 6 km löpning med efterföljande inomhusövningar förra tisdagen som jag skrev om sist kändes ingenting dagen efter. 9.3 km löpning/pulsning i decimeterdjup snö i torsdags kändes inte heller någonting, under eller efter passet, i vänster knä. Men höger knä! Vad hände? Jag vet inte ens precis var i knät jag har ont, för det flyttar sig. I dag hade jag ont på promenaden, 2-3 någonstans på smärtskalan så det är ju inte farligt, det ligger mellan stelt och obehagligt-ont. Det gör ont längst bak i steget, från helt sträckt ben, när jag böjer och börjar dra benet framåt. Jag testade att gå nästan utan att böja benet (utan att för den delen halta eller vara stel som en pinne) och då försvann smärtan. Betyder det löparknä? Just det har jag ingen aning om, men det faktum att det gör lite lite ont men nästan från början även under en promenad låter inte som löparknä enligt allt jag läst. Kanske har jag rehabstretchat för hårt och irriterat ITB-senan/senfästet. Kan man göra det?

Fredag och lördag har jag stretchat, inte bara IT-bandet utan sätesmusklerna och höften, ja lite baksida och framsida lår också, bara för att. Långt och intensivt och flera gånger om dagen. Jag har gjort rehab/prohab-övningar som enbensböj, utfall och klivit upp och ner på en stol. Ingenting gör ont under övningarna, bortsett från den djävulska stretchen mot löparknä som jag hittade hos Anna. Fast den gör inte alls så ont i dag som den gjorde första gången. I går körde jag ett eget step pass hemma, två delat. Vanlig kondition/lugnt först där jag provade och lekte fram lite ny koreografi inför terminsstarten den här veckan och med tiden jobbade upp intensiteten för att mot slutet ligga på en jämn hög puls. Del två blev hårdkörning med intervaller. Några längre först på lite lägre intensitet men med riktigt flås och mot slutet korta, snabba, blandat 30 och 45 sek, med lika lång vila som verkligen fick hjärtat att rusa. Inte som att springa, men riktigt bra träning för pumpen och helt smärtfri i knät både under och efter passet, bortsett från när jag gick en 20 min promenad med hunden senare. Knepigt, tycker jag det är.

I morgon blir det Afropowerdance och på onsdag step, när vårterminen smygstartar. Vi är så wild and crazy att vi bytt dag på passen till i år. Förhoppningsvis känns inte det heller i knät. Men jag vill ju ut och springa...

2 kommentarer:

Mia sa...

Jag har googlat Afro i Uppsala och hittat ett pass som nog kommer att funka i kalendern så småningom :)

Krya på knät! Jag hade problem innan Lidingöloppet, det löste sig med noggrann vila...

Lotta sa...

Mia, vilken tur! Då är du snart värsta Afroproffset.

Tack. Jag ska försöka. Det är bara det att jag har så svårt för det där med vila, iaf nån längre stund. Man hör ju ofta om hur svårt folk har att ta sig tid att träna, svårt att motivera sig. Själv har jag alltid haft betydligt svårare att motivera mig att låta bli att träna. Vilodag som en del av ett aktivt liv, ja visst, men att vila.. Svårt, men jag ska göra mitt bästa. Tur att jag kan träna annat som funkar.