måndag 17 januari 2011

stretcha stretcha stretcha

I dag ringde jag till MJ. MJ står inte för Michael Jackson som man kanske skulle kunna tro, om det nu inte vore så att han är död, utan Magnus Johansson, som är sjukgymnast på Örebro rehabcenter och som vi i föreningen har ett specialavtal med angående konsultationer, rådgivning och undersökningar. Han är bra. Förra våren när jag fick så ont i min rygg ringde jag honom och fick lite goda råd. Jag var på rätt väg redan, med vila och undvikande av det som gjorde ont vilket var framåtböjningar, men tre veckor senare var jag inte bara smärtfri och kunde både börja springa för året (det var ju på den gamla tiden, när jag inte sprang året runt) och återuppta min älskade Afro, jag hade också en bättre rörlighet än innan jag fick ont. Ja rörligheten kanske inte var bättre direkt efter bara tre veckor, men inte långt senare i alla fall.

Han gissade naturligtvis på att det är löparknä jag har fått. Mitt knäont beter sig lite otypiskt mot allt jag läst om löparknä, och det känns hemskt orättvist med tanke på att jag inte har tanklöst och kraftigt ökat träningsdosen, inte använder dåliga, gamla skor, inte bytt underlag (utöver att jag hade satt på dobbarna i ett par rundor) använder "rätt" skor för mitt löpsteg, utprovade på Löplabbet, är duktig på att värma upp, varva ned och stretcha, tränar varierat och smart, stark i bål, tycker jag är allsidigt och bra tränad. Visst vet jag att jag är lite kort i sätesmusklerna, men i övrigt både smidig och stark tycker jag. Och bra på att stretcha, har ju till och med stretchat förebyggande mot löparknä, bland annat den stretchen när man korsar andra benet över det ben man vill stretcha och lutar kroppen åt sidan så man kommer åt utsidan av låret. Och som sagt ingen kraftig ökning av träningsmängden. Orättvist!

Men det är där min smärta sitter, och smärtan har uppkommit av löpning så det tyder ändock på ett löparknä, även om MJ inte ville säga något definitivt innan han fått undersöka mig närmare. Det blir förstås efter att vi har kommit hem från Thailand. Så länge ska jag stretcha så mycket det bara går, olika löparknästretchar, abductorer och sätesmuskulaturen. Det mest positiva han sa var att är jag smärtfri kan jag springa. Jag behöver inte vänta en viss tid utan smärta utan när det inte gör ont går det bra. Bara 5 km till en början och om det känns bra öka försiktigt, 1 km i veckan och förstås bara så länge jag inte får ont av det. Och så fortsätta stretcha förstås.

Nu ska jag lägga mig på golvet och stretcha framför Idrottsgalan.

Inga kommentarer: