onsdag 5 januari 2011

ny blogg, skidåkning och smoothies

Multi-taskar big time här. Spännande sprintskidåkning i tour de ski på tv, jag har precis startat en ny blogg, där tänkte jag blogga om familjens reseäventyr i stället för att göra det här. Samtidigt kollar jag facebook, mailen och läser lite bloggar... Varför göra en sak i taget?

I går blev det en kort löprunda i lite snabbare tempo. Inte kunde jag för ett halvår sedan tro att jag skulle ge mig ut och springa 6 km den 4 januari på precis under 34 min i snöfall och 5-6 cm nysnö och dels tycka att det var en kort runda och också tycka att det inte var ett dåligt väder att springa i. Tänk att jag skulle bli nästan 36 år innan jag insåg att när man bara kommit ut är alla väder bra väder att springa i. Ja i stort sett i alla fall, det kanske finns något riktigt ruskväder som inte är toppen för löpning. ;) Det är klart att bra utrustning, dvs funktionsmaterial i kläderna och i det här fallet broddar att dra över skorna, underlättar ju, men faktum är att man faktiskt inte ens behöver så speciellt mycket, eller så mycket extra i klädväg för att springa på vintern som jag trott i alla år och haft som en av flera anledningar till att inte ens försöka hålla i gång löpningen under vintern. I går i ungefär -5 och snöfall hade jag underställsbyxor under vanliga långa tunna löpartights, gococo löparstrumpor och mina vanliga löparskor med broddar på. Över sportbehå och pulsband hade jag långärmad underställströja, tunn men fodrad löparväst och tunn vindjacka vilket var fullt tillräckligt för att inte frysa. Tunna fingervantar (lite kallt om fingrarna första 10 min men ingen fara och svettigt mot slutet trots mina i vanliga fall alltid kalla fingrar), pannband och keps för en gångs skull för att undvika en del snö i ögonen.

Ingen nedjogg, tryckte på nästan ända in i slutet, sedan bråttom in för att kolla på damernas slalomtävling på tv. Skakade loss lite framför tvn och körde sedan lite intervallupplägg med bland annat jogg på stället, höga knäuppdrag, jumping jacks, skidhopp, benböj och avslutningsvis 18+10+12 burpees i ca 40 min. Kändes som en bra träningsdag. Känner i stort sett ingenting i mitt vänsterknä som var så stelt och smärtat. Tack Voltaren gel!

I dag vilodag, nöjer mig med att skriva om träning och titta på de som tar i desto mer på tv i stället. Tour de ski är slut för i dag, men om en dryg timme blir det skidskytte! I morgon kan jag tänka mig att jag springer igen, får fundera lite på vilken typ av pass jag vill göra. Någon dag ska träna lite step här hemma också och klura ihop och förbereda lite nya steg till mitt pass när terminen smyger i gång igen nästa vecka. Nu är det snart dags för hallon-mango smoothie till mellanmål, det är fina grejer.

1 kommentar:

Mia sa...

Det finns mycket att göra på Internet. Ska spana in nya bloggen också. Kul! :)