lördag 22 januari 2011

Magont, knäont. Och lite annat

Hej och hå, det är roligt nästan jämt. Har man inte ont i knäna kan man alltid ha kräksjuka.. Tog upp J till frukost i går och nästan på en gång började hon klaga över att hon hade så ont i magen. Själva ätandet gick trögt också och knipet i magen släppte inte så det var inte svårt att fatta beslutet att hon fick stanna hemma från skolan. Med en hink bredvid sig, som hon släpade runt hela dagen tillbringade hon större delen av tiden i soffan framför tvn. Jag väntade på att hon skulle börja kräkas men trots ett par tillfällen då hon sprang in i badrummet och trodde själv att det var på gång så blev det inget. Men magvärken satt i. Själv sprang jag på toa men tänkte inte så mycket på det. Och någon gång efter lunch (som i hennes fall bestod av det kokta ägget hon inte orkade till frukost, och ett stekt ägg!) började jag rapa, och fortsatte springa på toa, fast inget magont och inget illamående så tänkte fortfarande inte att det var något.

För att göra en halvlång historia halvkort så började jag under eftermiddagen och kvällen känna mig små konstig, diffus obehagskänsla i magen och inte hungrig. I mitt fall är just det där "inte hungrig" ett väldigt tydligt tecken på att det är något som inte står rätt till, för jag är alltid hungrig annars. Kan sällan gå tre timmar utan att äta någonting. J hade inte heller någon större aptit, magvärken fortsatte att gå upp och ned, inget illamående, men åt lite grann och fick behålla det. Trött och hängig, och det blir man ju när man har ont, lite varm också.

Jag insåg vart det var på väg och senare på kvällen fick jag mycket riktigt springa och kräkas. Kände mig eländig precis innan, som man ju gör när det är på gång, innan det kommer. Tömde magen fullständigt och satt och tyckte synd om mig själv en stund, magsjuka är bland det vidrigaste som finns, och jag tillhör de människor som lätt smittas. Har oftast minst en magsjuka per vinterhalvår, tror inte det är många gånger som det har gått mer än en vinter utan. Maken däremot är nästan aldrig magsjuk. Är barnen sjuka så blir jag det nästan garanterat, men orättvist nog så klarar han sig oftast, hur mycket spyor han än får torka. Just när jag satt där och hängde över toalettstolen så kändes det väldigt jobbigt också, med tanke på tajmingen. Men i ett försök att tänka positivt så skrev jag på min facebook status att "bättre nu än måndag kväll", när flyget går på tisdag.

Peppar peppar och ta i trä så lugnade sig magen igen efter den enda kräkningen. Satt en lång stund vid datorn och väntade på nästa omgång, kände efter, men det ebbade ut i stället. Gick och la mig och fick sova rätt bra, och hyfsat ostört. I dag har jag gått upp och ätit frukost och även om jag åt mindre än jag brukar, och sedan tackade nej till förmiddagskaffet så fick jag i mig lite frukost och det känns okej. Håller alla tummarna nu för att det var en mild släng och att jag får återhämta mig nu.

J har ont i magen i dag med, och ingen jätteaptit till frukost, men magen verkar lugn i alla fall. Tycker så synd om henne när det hugger i magen, hoppas verkligen att det släpper snart, och att hon inte börjar kräkas eller få diarré heller.

I dag blir det mycket Vinterstudion, packning och genomgång av kläder och annat inför resan nu när det närmar sig och så ska jag förstås stretcha. Av naturliga skäl var jag inte ute och rörde på mig så mycket i går så kan inte riktigt säga hur det känns, men jag tror inte knät är bättre i alla fall och dessutom tyckte jag vänsterknät kändes ömt i går kväll också... Fram och tillbaka, nu tycker jag att det är dags att det vänder. Höften känns så där men är bättre åtminstone.

Inga kommentarer: