lördag 13 november 2010

livsbalans

Det blev varken löpning eller middagsgäster i går. Regn och snöslask och ett väglag som knappt gick att ta sig fram i - jag fick till och med inse att det inte gick att cykla att handla som jag alltid gör annars. Därför blev det i stället en himla massa bilåkande, som startade med att jag fick följa med M och hämta bilen som varit inlämnad på service och byte av gasspjäll. Sedan åkte jag fram och tillbaks genom både Hallsberg och Kumla flera gånger kändes det som, ta ut pengar, köpa ägg, hämta cykel, till kyrkogården för att tända ljus och slutligen handla. I ett grått, mörkt, smutsigt och slaskigt november var jag sedan på riktigt dåligt humör utan att egentligen veta varför. Mitt nya jag tänkte bota det med en löprunda innan jag skulle vara tvungen att hämta M på jobbet. Jag hann inte av två anledningar.

Först ringde B och bjöd in oss på tacos och Idolkväll och sen var M klar på jobbet en timme tidigare. Genast på bättre humör även utan att springa. :)

I dag har jag däremot att sprungit och det känns gott i nu tunga ben. 11,4 km gick på nästan exakt en timme. Jämfört med de som varit riktiga löpare längre än ett halvår så är mitt tempo inget att skryta med, men för att vara jag är jag grymt nöjd och har gjort stora framsteg. Den enda som det är värt att jämföra med är ju mig själv och då var jag verkligen grym i dag. Började i vanligt tempo men lade in en snabbare del i mitten. Först 3,2 km i 5:06 tempo och sedan 2,2 i 4:53 tempo innan jag lugnade ner mig lite till 5:24 tempo ett par km och avslutade med 1,5 i 5:54. Så klart var det jobbigt, men jag kände mig stark och nöjd, ännu mer efteråt förstås.

Nu har kvällen avslutats med fin köttbit, klyftpotatis med rostade rotsaker, gräddsås, grönsaker och rött vin och så salt lakrits och mörk choklad framför filmen "Underbar och älskad av alla" för att väga upp all träning och hälsosamt leverne. ;) Balans är viktigt i livet!

Inga kommentarer: