torsdag 11 november 2010

alternativa intervaller

Försökte simma intervaller i dag, i stället för att bara plaska fram och tillbaka under tiden som dottern har simskola. Jag kan bara ett simsätt, bröstsim, och har nog rätt dålig teknik på det också. Simmar hellre än bra och allra helst under ytan, och annars tycker jag mest om att hoppa omkring och dyka och leka i vattnet. Men variation i träningen är bra och simning är bra träning, även om man suger på det. Det går dock bättre om man gör det några gånger.

I alla fall försökte jag dra upp tempot så mycket jag kunde med min dåliga bröstsimsteknik, i 2x25 m och sedan lugnare lika långt. Toktrött toksnabbt! :) Det är dessutom svårt att andas (läs flämta) ordentligt när lungorna är i vatten. Körde några stycken på känn, sedan blev det lite mer fartleksinpirerat och på slutet mest lugnt - man måste ju jogga ned, även om man simmar.

Kolsvart ute när jag och dotter cyklade hemåt, tur att det finns cykelbanor och lugna smågator för man känner sig ganska utsatt på cykel på knöggliga halkiga gator, och inte säker på att synas trots cykellyse. Jag blir alltid seg efter att ha badat, inomhus alltså, det är något med klorlukten och hela badhusmiljön, ovanan vid träningsformen gör sitt till plus förstås lilltjejen förtjusning i att basta även om det blev ett ovanligt kort besök där inne i dag. Efter en stunds degande vid datorn dags för mat men tvungen att laga den själv först. Gult klibbigt ris (inte ett dugg GI, jag vet!) och laxgryta med kokosmjölk och cashewnötter. Mycket gott!

Veckans träning så här långt
Måndag: nästan vilodag, ca 15 min enkla styrkeövningar hemma utan redskap; benböj, både på två och ett ben; armhävningar; yogapositionen bågen; plankan; sidoplanka med rotation; liggande höftlyft som tränar baksida lår - tror det var allt
Tisdag: min stepklass, 70 min ren kondition + stretching (höll på att inte ta mig dit i ymnigt snöfall, avstängda vägar och trafikstockningar men var till slut på bara en minut sen när jag startade klassen)
Onsdag: min Afropowerdanceklass, 60 min härlig rörelseglädje och frigörande energigivande dans
Torsdag: simning med intervaller

I morgon måste jag springa igen tror jag, men har inte bestämt vad. Borde kanske vara långpass men det känns dumt att vara ute och springa i 1,5-2 timmar när M är hemma och sen åker till jobbet för att vara borta till efter 19. Dessutom vet jag fortfarande inte om vi ska bjuda C och A på middag i morgon kväll (och dricka alldeles för mycket vin som sist..) och då har jag en del att förbereda också men eftersom de inte hört av sig än antar jag att vi siktar på ett datum längre fram i stället. Vanligt distanspass eller snabbdistans kanske och så sparar jag långpasset till lördag (om det inte blir middag med alldeles för mycket vin för då blir lördag vilodag med bara härlig promenad i vinter/höstvädret vad det nu är då) eller söndag.

Nu har jag skrivit ett alldeles för långt inlägg som ingen orkar läsa igen.

Inga kommentarer: