onsdag 26 maj 2010

morotsbröd

Vad fort tiden går. Jag tänkte att om det är någon gång jag skulle ha tid att blogga så är det väl nu, när jag är "mellan jobb" men då kanske man inte ska vara så bra på att fylla tiden med annat... Dagarna går, och de går FORT. Vad gör jag då? Söker en del jobb förstås, det blir en hel del bakning, både matbröd och kaffebröd, träning (har äntligen kommit i gång med löpningen för i år) och så grejar jag i trädgården när jag för en gångs skull har tid, när det är väder för det. Hunden hinner få lite fler/längre promenader och så tar det förstås tid att laga mat två gånger om dagen, även om jag försöker göra ganska enkla snabba saker till lunch till mig och J. Förra veckan åkte jag och J till min bror, hans fru och deras ljuvliga lilla A som är sex månader, ett par dagar och mös och hjälpte dem lite.

I måndags stannade jag och J på vägen hem från dagis och plockade en bukett med liljekonvaljer som nu står och doftar på köksbordet. Det är vardagslyx - både att ha buketten och dess ljuvliga doft och att ha tiden att stanna i försommarsolen och plocka buketten. Visst var vi lite hungriga, jag och dottern, vi brukar ju vara det, men ändå, vi hade tiden, inga klockslag att passa. Härligt!

I går regnade det nästan hela dagen. Jag hade faktiskt tur, för trots att marken var blöt efter ihärdigt regnande hela natten var det bara småstänk i luften när J och jag cyklade till dagis, och när jag sedan tog promenaden med hunden. När jag hämtade J efter hennes tre timmar var det gråare och mer dropp i luften men ändå inte så farligt, men sedan kom det i gång ordentligt och efter det var det stadigt regn resten av dagen, som en blöt mur av rinnande vatten. Därför blev det en bakdag. Morotsbröd och en ny variant av kladdkaka som var riktigt bra. Morotsbrödet var ett recept jag hittade i min älskade mammas gamla receptpärm, både snabbt, enkelt och mycket gott. Min vana trogen improviserade jag en aning, men originalreceptet kommer här:

Morotsbröd
25 g jäst
3 dl vatten
3 dl rivna morötter
2 msk olja
1 tsk salt
2 dl havrekli
ca 7 dl vetemjöl special

Blanda deg som vanligt, jäs 30 min
Gör en limpa, jäs
200-225 grader, 30 min

Instruktionerna är lite knapphändiga men med lite vana av att baka bröd så räcker de. Hur jag improviserade? Jag lade till ett par msk av min rågsurdeg för extra jäskraft och smak. Eftersom jag använde kallt vatten fick degen jäsa lite längre, jag tittade mer på degen än på klockan och den reste sig fint, men som sagt lite långsammare. Jag hade ingen havrekli hemma därför tog jag 1 dl vetekli och 1 dl havregryn i stället. Som vetemjöl special använde jag specialmjölet manitoba cream som jag nyss upptäckt och har fått för mig är bra och jag bytte ut någon dl av mjölet mot fullkornsdinkel. Brödet fick nog vara i ugnen något längre än 30 min och kunde faktiskt ha fått några minuter till, men det blev saftigt och gott. Jag kommer definitivt göra om det, kanske improvisera lite mer och se vad det blir.

Kladdkakan kom ur senaste numret av mattidningen Laga lätt och var fantastiskt god så den kommer jag definitivt göra igen. Jag hoppade över hallongrädden som rekommenderades till eftersom de flesta i familjen inte skulle ha uppskattat det lika mycket som den vaniljglass som det blev i stället. Men i dag när min syster och lilla X kommer på lunch kanske det blir lite hallongrädde till kladdkakan som efterrätt.

På tal om att tiden går fort är det nu dags för mig att springa ut och hänga en maskin tvätt och plocka rabarber till rabarberkycklingen som jag ska bjuda syster på och börja förbereda lunchen innan det är dags att hämta J. Med lite tur går det inte lika lång tid till nästa blogginlägg. Förresten, onsdag nästa vecka ska jag på en jobbintervju, mer om det senare.

Inga kommentarer: