onsdag 12 maj 2010

vegetarisk lasagne och trädgårdsarbete

Jag måste bara berätta om den vegetariska lasagnen jag gjorde till lunch häromdagen. Inspiration har jag fått från olika håll, men själva receptet är improviserat.

Jag började med att hacka en gul lök och fräsa den i lite rapsolja i en gryta. Samtidigt kokade jag små linser som jag först blötlagt ett par timmar, nästan färdiga.
I lökfräset pressade jag ner två vitlöksklyftor. Tre skalade och grovrivna medelstora morötter åkte också ner där. När det mjuknat lite hällde jag över ett paket krossade tomater och spädde med lite vatten. Kryddade med salt, peppar, en skvätt thailändsk fisksås (för övrigt en helt fantastisk smakförhöjare som kan förbättra det mesta), thai sweet chili sås, balsamvinäger, spiskummin, gurkmeja och en nypa socker. I med linserna som fick koka färdigt här i. Hade en påse med lite strimlad vitkål i kylskåpet så den fick åka i också.

Av med plattan, och när det inte puttrade längre hade jag i två burkar smaksatt keso - grillad paprika. Varva med lasagneplattor i en ugnsfast form. Mozarella uppepå och så in i ugnen en stund tills lasagneplattorna mjuknat och osten smält och fått en härlig gyllene färg. Det var så gott!

I dag har J och jag ätit bakad potatis med en röra av kesella/lätt crème fraiche, strimlad purjo, riven morot och strimlad rökt kalkon, sån smörgåspåläggskalkon, smaksatt med salt och peppar, paprikapulver och dijonsenap, bara en skvätt vardera av olivolja och vitvinsvinäger. Inte tokigt det heller.

Sämre väder i dag, solen var framme i förmiddags men det har blivit mörkare allteftersom under dagen, får se när regnet kommer. I går däremot var det härligt, om än kyligt i skuggan och vinden. Efter lunchen gick J och jag ut i trädgården och grejade, fortsatte vårstäda den och göra fint. Jag tog tag i en av mina två pallkragar som jag skaffade förra året för lite enklare odling för husbehov. Rucola, huvudsallat, squash och salladsärtor var det som gick bäst, lite ötrkryddor försökte jag med, men de kvävdes nog av den vildväxande rucolan bland annat, så det blev inte så mycket med den. Lite vackra luktärter längs en kant blev det också, men det får jag se om det blir i år. Jag insåg att två pallkragar är inte mycket för allt jag vill odla så då får man planera och det känns dumt att "slösa bort" plats på blommor... ;) I går blev det i alla fall bondbönor, rucola, huvudsallat och persilja. Jag ska snart ge mig i kast med den andra också, men det var bondbönorna det var mest bråttom att få i jorden. Jag har dessutom bestämt mig för att så morötter utanför pallkragarna, bredvid min mastodontrabarber. Rabarbern har dessutom vuxit till sig ordentligt så nu är det bara att börja utnyttja den till goda pajer, saft, muffins, chutney eller vad man nu känner för. Syrran kanske kommer över en sväng på fredag och hjälper mig att baka. Det bästa är att hur mycket man än tar kommer det snart nya stjälkar så man kan baka ännu mer.

I dag har jag hittat några nya jobb att söka så jag ska väl ge mig i kast med att fila på ansökningsbrev, lite senare kanske. Och i kväll ska jag instruera Afropowerdance, ett härligt pass, fyllt av energi och rörelseglädje. Vi är två instruktörer som delar på det passet den här terminen och på grund av det, plus att jag har haft ont i ryggen och fått rekommendation att undvika sådana typer av rörelser, mycket framåtböjningar, så var det flera veckor sedan jag ledde ett Afro-pass. Nu är jag riktigt laddad och sugen, det ska verkligen bli kul att få köra i kväll.

I går kväll vad det step och bodybalance, som alltid på tisdagar, även det två riktigt roliga och sköna pass att leda. Jag älskar att vara gruppträningsinstruktör och hoppas att jag alltid kommer kunna hålla på med det! Nu behöver jag ta tag i disken och plocka i ordning lite i köket tror jag.

Inga kommentarer: