torsdag 14 april 2011

kl bakdags?

21:50 - är det för sent för att börja med de där chokladmarängerna jag tänkte göra i dag tro? Jag har liksom inte kommit mig för än, men äggvitorna är framtagna ur frysen (jag brukar frysa in äggvitorna som blir över när jag gör till exempel carbonara eller annat där bara gulorna går åt) och antagligen tinade också. Fast de måste väl klara sig i kylen till i morgon, tänker jag. Det är dottern, hon som nyss fyllt sju som beställt jordgubbstårta med chokladmaränger till sitt barnkalas som ska gå av stapeln på söndag. Jag vet inte än riktigt vad jag ska hitta på till själva jordgubbstårtan, men tror det borde funka med ett recept jag har på en jordgubbsmousse som man fryser.Egentligen är det ett recept på en helt fantastisk tårta som jag gjort några gånger men det borde funka med bara jordgubbsmoussen och chokladmaränger uppe på. Ganska små tänker jag mig marängerna så att man kan lägga på många i stället, och att alla barn kan få flera maränger på sin tårtbit.

Chokladmaränger är världens enklaste. Man gör en sats vanlig marängsmet, något recept man kanske gjort förut och tycker är bra, är vilket standardrecept på maränger som helst. Sedan smälter man choklad, låter svalna något och ringlar ner i marängsmeten, vänder runt försiktigt. Vitsen är att inte blanda för mycket så att marängerna blir snyggt strimmiga och inte jämnt ljusbruna. Sedan gräddar man bara marängerna som vanligt på ganska låg värme riktigt länge, de kan gärna få torka i ugnen över natten eller flera timmar med ugnsluckan på glänt. Men det får bli i morgon.

Mina surdegar däremot, de får inte vänta till i morgon där de står och väntar på att bli matade. Det ska jag göra innan jag går och lägger mig, och så kanske jag kan baka något på någon av dem i morgon. Om jag ändå ska dra i gång ugnen för marängerna menar jag. Dumt att bara baka en sak, det har jag lärt mig av min mamma. Och så ville ju hon sjuåringen ha chokladmuffins också, så de måste jag ju göra. Sockerkakan får nog bli på söndag så att den är helt nybakad till kalaset, sockerkaka är ju klart godast så.

Nä, bakningen inför kalaset är inga problem, det brukar det sällan vara. Då är det värre med städningen, den har jag och maken skjutit på hela veckan men snart går det inte längre. Och med att sysselsätta 12 stycken sex- och sjuåringar med allt som hör kalas till. Tur att det finns en storebror som brukar kunna vara en bra lekfarbror. Dansstopp och sätta svansen på åsnan, tänk att barnen fortfarande gör sådant på sina kalas. ;)

Nu är klockan 22:09 och det är definitivt för sent för att börja baka maränger. Dammsuga däremot, det är det aldrig för sent för. Det har jag lärt mig av både min mamma och min pappa.

3 kommentarer:

AKA sa...

Haha slitåsläp! ;)

Knäet mår. Resan gick bra även om i och ur bil var min sämsta gren. Ortosen var grym!

I förrgår sjukgymnasten. Jag ska behålla ortosen till efter påsk säger hon nu. Hmmm, inne på 9:e veckan :P

MR igår. Håller tummar å tår att allt är helt!

Hur går det för dig?

AKA sa...

Bra där. Fortsätt så. Håller tummaråtår att du snart får ett genombrott.

AKA sa...

Skoinlägg?