söndag 27 februari 2011

min första

Om man har en blogg måste (?) man ju göra sådana här listor ibland. Här kommer min första:

Skor: Oj, inte vet jag. Kanske 25-30 par eller nåt, men då har jag räknat med träningsskor, stövlar, flip flops etc
Sneakers: Converse är inte min grej, klarar inte av platta, tunna sulor, då får jag ont i både knän och rygg men har nåt par Nike sneakers (fast jag ogillar egentligen den termen) som ändå har en sula som känns att man går på.
Jeans: Gillar Acne, de är bra. Skulle behöva hitta ett eller två par nya på rea nu...
T-shirts: Ja, vad ska jag skriva om T-shirt?
Underkläder: Mest Lindex eller Kapp-Ahl, köp tre, betala för två, typ. Både strumpor och trosor. Något enstaka par finare trosor som jag aldrig använder för att jag aldrig har tillfälle/anledning till att "vara fin under".
Väskor: Har inte så många. Bytte precis ut min alltiallo, axelremsväska när jag äntligen, i Thailand, hittade en ny bra som jag dessutom lyckades pruta när rätt bra. Annars har jag kanske 3-4 stycken i lite olika färg och stil som sällan passar riktigt bra vid något tillfälle ändå.
Plånbok: En gammal fyrkantig, alldeles för full (mest gamla kvitton och plastkort) men hyfsat praktisk. Vinner nog inga modepoäng.
Solglasögon: Eftersom jag fortfarande inte lyckats vänja mig vid att använda linser dagligen, utan håller fast vid mina glasögon kan jag oftast inte ha solglasögon, trots att jag är ganska ljuskänslig. Mina gamla (200:- på Stadium för ett par år sedan) sprack i plastbågen och tappade ena glaset i Thailand så jag hittade ett par nya för 90 baht (cirka 18:-) som jag verkligen gillade och som min man säger får mig att påminna lite om Flugan.
Klocka: Armbandsur har jag inte använt på många år. Befinner jag mig någonstans där det saknas klocka att titta på använder jag mobilen.
Smycken: Används sparsamt, utöver vigselringarna, örhängen som oftast sitter i hela tiden utan att jag tänker på dem (byter emellanåt, men oftast ganska små och neutrala) och ett enkelt guldhalsband med ett gammalt Pernilla Wiberg-hänge.
Teve: 28-tummaren på väggen i köket är absolut mest använd och det är i särklass mest sport som visas på den. 42-tummaren på väggen i vardagsrummet används nog också mest till sport, när inte J tittar på barn-kanaler, till den film vi kanske tittar på var sjunde månad och ibland när jag övar på nya releaser av bodybalance.
Mobiltelefon: En gammal SonyEricsson W890i som har varit riktigt bra men börjar vara i behov att bytas ut.
Dator: PackardBell, 15" laptop.
Smink: Går faktiskt allt oftare osminkad eller med enbart minimalt med mascara till vardags. Om jag ska vara lite mer respektabel mascara, ögonpenna och lätt foundation beroende på hudstatus för dagen.
Ansiktskräm: ACO oparfymerad, face & body
Lotion: Brukar byta men just nu LdB lotion with olive & shea for dry skin - jag kan smörja mig tre gånger i rad på armar och ben utan att det syns och en timme efteråt är jag oftast fnasig igen.
Deodorant: Rexona mineral
Tandkräm: Senast blev det faktiskt ett 3-pack Pepsodent som var billigast, annars föredrar jag Colgate total
Schampoo/balsam: Just nu Apoliva för normalt hår, om jag har färgat håret någon variant "för färgat hår" men inte så noga
Tvål: Palmolive, mjölk och honung i duschen, Dove flytande i badrummet och köket.
Parfym: Använder jag inte.
Mineralvatten: Väldigt sällan av ekonomiska och miljömässiga skäl, eftersom vår wassermaxx inte vill funka trots att vi skruvat i sär den. Gillar annars smaker som mango, hallon, granatäpple...
Vin: Ja, tack! Gärna! :) Helst rött. Har hur många favoriter som helst.
Drink: Vi försökte komma i gång och dricka lite drinkar i somras men det blev inte mycket och sedan kom vi av oss, men visst är det gott med GT, mojito mm, helst lite syrliga och fräscha drinkar, inget som smakar för godissliskigt.
Bröd: Bröd är gott, hembakt bröd ännu bättre, och ett gott hembakt, lite grövre surdegsbröd slår det mesta. Nu när jag ändå inte kan springa så mycket som jag vill ska jag försöka komma i gång och baka lite mer igen.
Mat: Jag har lite svårt att komma i gång och komma in i det vanliga vardagslagandet efter vår resa, svårt att hitta ork och inspiration när det inte längre bara är att gå att sätta sig på något mysigt litet ställe och beställa in en pad thai eller en tuna baguette.
Glass: Glass är gott, alltid rätt. Helst med choklad eller kaffesmak, eller lakrits, blandat med hallon... Glass är gott helt enkelt!
Godis: Dyr och lyxig mörk choklad, kanske lite grann saltlakrits ibland - gärna choklad och lakrits ihop, men jag är inte mycket för godis. Vanligt smågodis äter jag aldrig.
Säng: 180 cm bred, lite för mjuk och alldeles för utsliten och nerlegad, men från början ganska bra säng från Kungsängen. Vi skulle behöva byta snart, för våra ryggars skull, men det är en stor och tråkig kostnad när det finns så mycket roligare saker att handla eller spara pengar till, som nästa långresa..
Lakan: Nästan uteslutande vanlig bomull, stora dubbelsängsslakan från Hemtex.
Frisörsalong: Jag har klippt mig hos Sussie på Hårmetropolen sedan jag var 11 år med undantag från något år när det var häftigare att åka in till Örebro och betala dubbelt så mycket på en inne-salong.
Dagstidning: De senaste åren har vi inte ens prenumererat på en dagstidning men även när vi hade en så läste jag den sporadiskt och halvdant. dn.se ganska dagligen och sportbladet sällan och så lokala na.se om det står om någon jag känner eller något speciellt.
Magasin: Prenumererar på Allt om Mat, Laga Lätt och Runner's World, utöver det blir det något enstaka lösnummer av andra mat och baktidningar om de verkar extra intressanta, och något enstaka resemagasin ibland, lite mer frekvent inför vår Thailandsresa av naturliga skäl.

2 kommentarer:

Mia sa...

Oh herregud sicken lista :) Jag orkade nästan inte hela vägen fram! Men ville avsluta på jämn kilometer, så det gick bra :)

Lotta sa...

Mia, det gäller att ha rätt motivation! ;) Måste erkänna att jag höll på att tröttna på att skriva den nånstans halvvägs oxå.. :P