måndag 29 november 2010

en vecka i livet

Veckans träning:
Måndag: lugn distanslöpning, återhämtning efter söndagens pass. 8,3 k i 5:37 tempo
Tisdag: step challenge (mitt pass) 70 min kondition, inkl nedvarvning och lång stretch
Onsdag: Afropowerdance (lite lugnt då jag hade förkylningskänningar) 60 min kondition, inkl kort nedvarvning/stretch
Torsdag: step basic (fick vikariera på lunchpasset) 60 min inkl nedvarvning, kort styrkedel och stretch
Fredag och lördag: vilodagar så att kroppen fick återhämta sig ordentligt. Lite pulka/bobåkning med J i den härliga snön lördag em bara.
Söndag: distanslöpning, 7,4 k i 5:42 tempo. Meningen var ett lugnt pass men farten blev ännu lägre av snön som både piskade mig i ansiktet delvis och som jag fick pulsa igenom emellanåt. Men kändes bra, drog upp farten på slutet och kroppen svarade bra trots dåligt med löpning och en mild förkylning som jag ändå tränade mig igenom delvis.
Jag hade naturligtvis inte tränat om jag varit sjuk på riktigt, men jag känner min kropp och är bra på att bedöma vad jag kan och inte kan göra. Nu låg jag så där på gränsen och hade jag inte haft pass skulle jag valt att vila flera dagar, men som instruktör så balanserar man ofta på gränsen. Är jag inte för dålig så är det mer besvär att jaga vikarie och hålla på att trassla. Men som sagt är jag riktigt sjuk lejer jag förstås bort passen också, jag äventyrar inte min hälsa.

Det känns lite konstigt att registrera så många pass på en vecka jag inte varit helt på topp, men det var ju för att jag fick hoppa in på torsdagen också. Måndagslöpningen hade jag ännu inte känt något i halsen och då var jag verkligen sugen på att springa eftersom jag vilat min stela sena lite inför söndagens Afro på conventet och inte sprungit på en vecka. Nu behöver jag få in någon typ av fartpass, antingen intervaller, fartlek eller snabbdistans men det känns lite lurigt att försöka springa fort i det här väglaget. I dag är det även svinkallt ute, men eftersom det inte blåser som det gjorde i går så ska det nog funka att springa ändå, men jag tror att jag kanske ska baka pepparkakor i eftermiddag i stället. Jag gjorde degen i lördags och vet inte när jag ska hinna baka annars. Förmiddagen i dag tillbringade jag hos frisören så därför kom jag inte ut på någon runda då, annars springer jag ju gärna på förmiddagen. Men när jag kom ut från frisören var klockan en stund efter 9 och då var jag tvungen att skynda mig hemåt och ta ut hunden G på en härlig promenad i vintersolen. Sedan närmade sig klockan 10 och jag var förstås hungrig och då var springtillfället borta för den här förmiddagen.

Annars har jag passat på att börja baka och pyssla inför. I fredags blev det saffransbullar. Jag gör inte lussekatter, för jag tycker inte det är lika gott, utan som vanliga bullar fast med saffran i. Inga russin heller för det är det värsta jag vet med mjuka, blöta, slemmiga russin i en god bulle. I år hade jag hasselnötsmassa och lite riven mörk choklad blandat med smör som fyllning. Det blev mycket gott, fast jag föredrar nog mina vanliga med mandelmassa i stället. I lördags bakade jag saffransbiscotti. Ett måste i mina jular sedan flera år tillbaka, så goda. I år fick den hackade mandeln i dem sällskap av mörk choklad. Och så gjorde jag som sagt pepparkaksdegen som nu behöver bakas. Lördagskvällen avslutades sedan med hemgjord pizza som ju också är en form av bakning, med mycket gott resultat.

Dags att börja med julgodiset också, men allra först måste jag bestämma vad jag ska göra i år. Chokladlakritskolorna som jag gjorde för första gången förra året är självskrivna - så goda! Att jag ska göra några sorters chokladtryfflar är också självklart, men vilka smaker? Det får jag klura lite på, och så kolla med syster vilka hon gör. Genom att göra olika sorter så kan vi få dubbelt så många goda smakvarianter att smaska på. :D

I går blev det en snabb tur till Plantagen för att köpa lite fina julblommor att pynta med till adventsmyset, men jag insåg senare att jag missade både amaryllis och hyacint så det får bli en kompletteringsrunda snart. Åtminstoner hyacint måste jag ha så att det doftar riktig jul. Hyacint och grandoft... Det är jul! Stjärnor och ljusstakar är på plats, kanske får jag upp julgardinerna i dag. Jag har visserligen inte tvättat fönstrena men i den här kylan tror jag att det får vara. Kanske torkar av insidan bara och sedan får det bli ordentlig fönstertvätt till våren i stället. Ute ligger ett tjockt snötäcke och gnistrar vitt och vackert, julstämningen är redan här. Vi har till och med börjat tänka på julklappar - REDAN! ;)

Då återstår bara att bestämma om eftermiddagen ska bjuda på löpning eller pepparkaksbak. Det lutar åt pepparkakor. Dessutom måste jag träna in nya Afropowerdance-koreografin som jag fick i onsdags och förbereda mig inför morgondagens adventsstep då vi blir tre instruktörer som teamar, alltid kul.

Inga kommentarer: